راهنمای طراحی ایده برای شرکت در IOT CUP

ویژه IOT CUP

با پایان یافتن مرحله ارزیابی تیم‌ها، از بین ۶۷ تیم متقاضی، ۴۹ تیم به مرحله ثبت ایده راه یافتند. فرم ثبت ایده به ایمیل سرپرست هر تیم ارسال شده است. این فرم فقط به تیم‌هایی ارسال شده است که از شرایط لازم برای حضور در مسابقه برخوردارند. در پی سوالات مطرح شده از سوی برخی تیم‌ها در راستای نحوه طراحی و توسعه ایده، جزئیات زیر به منظور نزدیک شدن ادبیات شرکت‌کنندگان با اهداف IOT CUP تنظیم شده است تا سعی شود خروجی تیم‌های مسابقه از کیفیت بهینه و سطح رقابتی مناسبی برخوردار باشند. در این متن عبارات “ایده” و “محصول” و “MVP” معادل یکدیگر استفاده شده است (MVP: کمینه محصول پذیرفتنی). آخرین مهلت ثبت ایده تا ساعت ۲۳:۴۵ پنجشنبه مورخ ۱۰ تیر است.


ایده خود را در کلاس جهانی بسازید!

300-700GIF

تغییر مسیر سرمایه‌گذاری به سمت استارتاپ‌های سخت‌افزاری “پیش‌بینی” نیست، یک “روند” است … هوشمندانه سرمایه‌گزاری کنید!


  1. بخش تخصصی از مسابقه حذف شده است. بر این اساس در این دوره مساله یا چالش خاصی ارائه نمی‌شود و تیم‌ها صرفا روی ایده طراحی شده توسط خودشان فعالیت و رقابت را دنبال می‌کنند.
  2. ایده خود را با هدف کسب مقام اول تا سوم طراحی نکنید. هدف اصلی شما دست‌یابی به یک محصول با جذابیت بالا از سوی بازار و پیش‌بینی فروش مطلوب باشد. ممکن است یک ایده از نظر هیات داوران مقام اول تا سوم را کسب کند اما همین ایده در بخش پایانی (Pitch Fest) از رویداد IOT CUP از دید سرمایه‌گذاران جذاب نباشد. بر این اساس بهتر است بیش از آنکه به فکر بردن جایزه باشید، اندیشه کسب بازار و سودآوری مستمر را در ذهن بپرورانید.
  3. یکی از شروط  ایده (محصول) جذاب این است که از کاربردپذیری (Usablility) بالا برخوردار باشد و در عین سادگی از دید مشتری، نیاز(های) اساسی مصرف کنندگان را مرتفع کند. شاخص دیگری که لازم است در کنار کاربردپذیری به آن توجه شود عبارت است Scalability یا مقیاس‌پذیری، به این معنا که محصول شما از استعداد تکثیر برخوردار باشد و بتوان آن را در یک یا چند حوزه کاربردی تکثیر کرد. بدیهی است که وقتی یک محصول کاربردپذیر باشد پس از مدتی به دنبال کشش بازار می‌بایست تیراژ تولید آن را افزایش داد و همچنین بتوان این محصول را در بازارهای مشابه بعنوان جایگزین محصولات رقیب عرضه کرد. برای تبیین بهتر این دو شاخص می‌توان به محصول “اوپوش” که برنده جایزه نوآوری نمایشگاه CES 2016 آمریکا شده است اشاره کرد. کلیپ معرفی این محصول را از این لینک دنبال کنید.
  4. ممکن است محصول شما قبلا در بازار موجود باشد اما رویکرد شما در این است که محصول جدید را با مزیت رقابتی عرضه کنید. بنابر این مزیت محصول شما می‌تواند در ابعاد مختلفی بروز نماید. یکی از این ابعاد ایجاد تمایز در سخت‌افزار محصول است. اما روش‌های دیگری نیز برای ایجاد مزیت وجود دارد که بعنوان مثال می‌توان به فروش خدمات در کنار محصول سخت‌افزاری اشاره کرد. در اینجا لازم است به جمله طلایی جف بزوس (موسس و مدیر آمازون) اشاره کرد که می‌گوید “تنها از طریق فروش محصول (سخت‌افزاری) درآمدزایی نکنید، بلکه کاری کنید که در هر دفعه مراجعه مشتری به محصولتان بتوانید یک فروش مجدد (از طریق سرویس) به وی داشته باشید”. نمونه بارز این استراتژی محصول آمازون-دش است که پس از فروش محصول سخت‌افزاری، هر بار که مشتری از آن برای سفارش خرید از آمازون استفاده می‌کند یک درآمد جدید به حساب آمازون نوشته می‌شود (آمازون-دش اگرچه در مرحله پایلوت به صورت رایگان به تعداد محدود توزیع شده است اما در فاز توسعه این محصول قرار است فروخته شود). برای تبیین بهتر این مفهوم کلیپ آمازون-دش را از این لینک دنبال کنید.
  5. مهم است که در طراحی محصول‌تان قبل از توجه به ابعاد فنی، به جنبه‌های کسب‌وکاری و بازار آن توجه کنید. ای بسا این جنبه محصول شما از اهمیت بیشتری برخوردار باشد. بر این اساس در فرم ثبت ایده توجه به این نکات از طریق درج سوالات مرتبط در نظر گرفته شده است. یادتان باشد که محصول شما هر چقدر هم های‌تک و از منظر فنی پیشرفته باشد، قبل از همه می‌بایست توسط مشتری پسندیده شود و حاضر باشد بابت خرید آن پول خرج کند.
  6. کلیه تجهیزات لازم برای توسعه MVP لازم است توسط خود تیم تهیه شود. دبیرخانه مسابقه صرفا نیازمندهای اساسی اعم از فضای برگزاری، میزکار، اینترنت و مانند آن را تامین می‌کند.
  7. برای توسعه MVP خود می‌توانید از هر نوع برد آماده و همچنین کتابخانه‌ای کد منتشر شده در اینترنت استفاده کنید. همچنین توصیه می‌شود برای شتابدهی به توسعه MVP خود در طول مسابقه از پلتفرمهای توسعه IoT مانند تینگ‌ورکس که دسترسی به آن مقدور است استفاده کنید تا در کمترین زمان بتوانید محصول خود را توسعه دهید.
  8. قبل از طراحی و ارسال فرم ایده، پیشنهاد می‌گردد با ادبیات استارتاپ ناب آشنا شده و محصول خود را مبتنی بر مدل بوم ناب طراحی کرده و سپس اطلاعات درخواست شده در فرم ایده را ارسال کنید. این توصیه اجباری نیست و از هیچ تیمی در طول مسابقه “بوم ناب” خواسته نمی‌شود.
در ادامه بخوانید:  از بازوبند Myo تا بازار ایران

کلیه موارد بالا فقط به صورت پیشنهاد ارائه شده است و هیچ الزامی در موارد گفته شده وجود ندارد.

بنا به نیاز، جزئیات تکمیلی در بندهای ۹ به بعد در ادامه همین پست منتشر می‌گردد. لازم است به منظور بروزرسانی اطلاعات خود به این صفحه مجددا رجوع کنید.

در صورت وجود ابهام در خصوص موضوع این مطلب، موارد را از طریق درج کامنت در انتهای این صفحه در میان بگذارید تا سایر کاربران در جریان پرسش و پاسخ مطرح شده قرار گیرند. همچنین سوالات متداول IOT CUP را نیز از طریق این لینک دنبال کنید.

2 دیدگاه :

  • با سلام

    آیا طرحی که میدیم رو باید تو ۳ روز مسابقه بسازیم؟ پس چالشی که طبق برنامه قراره تو روز مسابقه مطرح بشه چیه؟

    • بخش تخصصی از مسابقه حذف شده و تیم‌ها فقط مبتنی ایده طراحی شده توسط خودشون MVP رو توسعه می‌دن. محدودیتی وجود نداره که MVP از قبل ساخته شده باشه یا نه، اما در صورتیکه قبلا محصول رو ساخته باشید لازم هست که مجددا فرآیند ساخت در مدت مسابقه تکرار بشه.

پاسخ دهید