سرمایه‌گذاری جدید ۱۳٫۷ میلیارد دلاری آمازون

اخبار,یادداشت

شاید این سوال پیش بیاد که آمازون بیشتر یک خرده‌فروشی زنجیره‌ای بحساب میاد یا یک غول اینترنت اشیاء؟

درسته که این کمپانی شروعش با خرده فروشی بود، اما امروز که روی لبه تکنولوژی سوار شده ناگزیره که به اینترنت اشیا هم نگاه جدی داشته باشه.

نگاهی به جایگاه آمازون در بازار اینترنت اشیا

از برسی گزارش تحلیلی IoT Analytics در خصوص رهبران بازار اینترنت اشیاء برداشت‌های جالبی به دست میاد. بعنوان مثال در نمودار زیر دیده میشه که آمازون از برخی اپراتورهای صاحب نام موبایل دنیا پیشی گرفته و تونسته اعتبار قابل توجهی در بازار اینترنت اشیاء به دست بیاره. این در حالیکه آمازون با مدل استارتاپی متولد شده و سابقه و قدمت کمتری نسبت به کمپانی‌های مخابراتی داره. حداقل مزیت آمازون نسبت به اپراتورهایی چون ورایزن، اورنج و … اینه که یک پله بالاتر از جایگاه “Follower” قرار گرفته و با رقبایی چون اپل، سامسونگ و ال جی دسته و پنجه نرم میکنه.

در گزارش دیگه‌ای هم به نقل از بیزینس اینسایدر اومده که آمازون در کنار چند برند دیگه جزء ده شرکت برتر اینترنت اشیا شناخته شدن که از جنبه رشد ارزش سهام در بورس مزیت بیشتری نسبت به سایر رقبا داشتن.

خرید یک غول دیگر توسط آمازون

مطلب بالا بهانه‌ای بود تا گریز بزنم به اقدام اخیر جف بزوس؛

آمازون در ماه گذشته (می ۲۰۱۷) اقدام به خرید فروشگاه زنجیره‌ای وول فودز (Whole Foods) کرد. این فروشگاه که در زمینه محصولات غذایی ارگانیک فعالیت داره بعنوان بزرگترین خرده فروشی محصولات غذایی سالم در آمریکا شناخته میشه.

اما اینکه چرا آمازون به سمت محصولات غذایی گرایش داشته و با این حجم از سرمایه‌گذاری یک غول دیگه رو خریده، باید نشست و دید که جف چه نقشه‌ای در سر داره و چطور می‌خواد این بخش جدید رو در ادامه زنجیره محصولات و خدمات پیشین شرکتش گره بزنه؟

آیا من بعد هر جایی که احساس گرسنگی کردی میتونی با آمازون-دش سفارش فوری غذا، سبزیجات، میوه و … بدی؟ این اتفاق بعید نیست … چرا که بزوس اگه اولین نباشه، حداقل جزء امپراطورهای سایبرفیزیکال شناخته میشه. همون سایبرفیزیکالی که داره دنیای فیزیکی و مجازی رو همگرا میکنه؛

و این همگرایی محقق نمیشه جزء با اینترنت اشیاء

منبع: IoT Analytics، Business Insider

پاسخ دهید