نقطه ضعف بازار اینترنت اشیا چیست؟

اخبار

اخبار گوناگونی مبنی بر رشد بازار اینترنت اشیاء (IoT) در چند سال آینده منتشر می‌شود. کارشناسان معتقدند این روند از هم‌اکنون آغاز شده است. آنها تلاش شرکت‌های بزرگ این عرصه از قبیل گوگل، آمازون، سپ و… برای عرضه فناوری‌ها و محصولات جدید را شاهدی بر این مدعا می‌دانند. به عنوان مثال، گوگل در ژانویه ۲۰۱۴ (دی ۱۳۹۲) شرکت آمریکایی نست (Nest) – فعال در زمینه اتوماسیون خانگی و تولیدکننده محصولاتی همچون ترموستات هوشمند – را خریداری و به خود ضمیمه کرد. از این دست مثال‌ها و نمونه‌ها فراوان است.  به گزارش CIO.com، با این حال کارشناسان معتقدند این صنعت با چالش پیچیده‌ای روبه‌رو است که به فناوری ارتباط ندارد، بلکه به مدل تجاری شرکت‌هایی همچون نست که می‌کوشند خود را زمامدار IoT نشان دهند باز می‌گردد.
در واقع مشکل از آنجا شروع می‌شود که هر شرکتی می‌خواهد مشتریان خود را تا مدت زمانی دراز در اختیار داشته باشد و همه داده‌های مرتبط را نیز در انحصار بگیرد.  کوین مائگر (Kevin Meagher) معاون ارشد توسعه تجاری شرکت Roc Connect فعال در زمینه خانه‌های هوشمند می‌گوید مطمئن است که این بازار به سرعت رشد خواهد کرد و سیستم‌های انحصاری و مالکیتی جای خود را به محیط باز می‌دهد.

البته تا آن زمان نبرد سختی بین برندها شکل می‌گیرد و هر یک می‌کوشد در این عرصه سرآمدتر از دیگران باشد. اینکه هر شرکت فقط محصولات، پروتکل‌ها، استانداردها و معیارهای خود را قبول داشته باشد و به فعالیت دیگر تولیدکنندگان وقعی ننهد، هرج و مرجی به وجود خواهد آورد که عواقب آن هنوز روشن نیست.

این در حالی است که اگر شرکت‌های فعال بخواهند بازار خانه‌های اینترنتی رونق بگیرد، باید APIهای خود را باز کرده و با دیگر تولیدکنندگان باب مراوده و همکاری بگشایند و بدون تعصب، خود را بخشی از این اکوسیستم بدانند و نه مالک و رئیس آن.

در ادامه بخوانید:  از اپ موبایل تا فایروال اینترنت اشیاء

منبع : دنیای اقتصاد

IOTCUPfooter

پاسخ دهید