چرا استارتاپ آیوتی من شکست خورد؟-بخش۲

استارتاپ

در بخش اول از مطلب “چرا استارتاپ آیوتی من شکست خورد؟” ضمن مرور بحث های مقدماتی بنیانگذار استارتاپ هندی لوموس، سه دلیل اول که منجر به شکست استارتاپ وی گردید، آمده است.

در ادامه به بررسی چهار دلیل دیگر می پردازیم.


اشتباه ۴: ROI محصول ما غیر منطقی بود

ارزش و فایده ای که محصول لوموس فراهم میکرد ،هزینه ای که مشتری باید میپرداخت را توجیه نمیکرد .

عبرت:  معادله ی “ارزش-ضرر” محصول شما برای مشتری هدف باید قابل توجیه و معنادار باشد . اگر  ارزش محصول شما بزرگتر از ضرر نباشد، محصولتان فروش نخواهد رفت.

محصول به خاطر اینکه باحال است فروش نخواهد رفت یا بخاطر اینکه بازار طوری مهندسی شده که در پنج سال جاری ۱۹ تریلیون ارزش داشته باشد. تنها زمانی فروش خواهد رفت که مشتریان ارزش مهمی در آن ببینند.

اشتباه ۵: ما اجازه دادیم هزینه های جانبی طرفداری مان روی تصمیم های محوری ما تاثیر بگذارد

اینگونه نبود که ما از مشکلات محصولمان کاملا بیخبر باشیم. ما در ذهنمان شک هایی داشتیم، اما ما عاشق محصولمان شده بودیم و آماده ی پرسیدن سوالات سخت از خودمان نبودیم.

آیا مشکوک بودن راجب محصولتان مشکلی ندارد؟ آیا بازگو کردن شک هایتان در مورد محصول و پایین آوردن روحیه ی تیم مشکلی ندارد؟

یا این که باعث شوید همکارانتان حس کنند که شما به اندازه ی آنها به ایده و تصورتان از ایده تعهد ندارید؟

اینکه در مورد شک هایتان با همکارانتان شفاف باشید در دراز مدت به شما کمک خواهد کرد.

عبرت: برای موسسان کاملا ضروری است که نسبت به دیدگاه های شرکت متعهد باشند؛ گرچه راه های متفاوت زیادی برای دستیابی به یک دیدگاه و اندیشه  موجود است. عاشق یکی از راه ها نشوید. احتمال اینکه “شاید مجبور شوید همه چیز را از اول شروع کنید” را قبول کنید.

فرهنگی از شفافیت در شرکتتان بسازید . اختلاف نظر را بین همکاران تشویق کنید و با ان بی طرفانه برخورد کنید .

اشتباه ۶: ما سعی میکردیم همه چیز را برای همه کس انجام دهیم

ما سوییچ هایی میساختیم که بتواند چراغ ها، فن ها، AC ها و آبگرمکن هایتان را اتوماتیک کند. اگر ممکن بود احتمالا سعی میکردیم تلویزیون، فریزر و حتی ماشینتان را هم اتوماتیک کنیم.

عبرت : به عنوان یک استارتاپ، شما با محدودیت منابع مواجهید. پس بهتر است که یک مشکل را به بهترین شکل ممکن تشخیص دهید و حل کنید به جای انکه n عدد مشکل را به شکل “نه خوب و نه بد”، حل کنید.

Nest (استارتاپ ترموستات هوشمند که توسط گوگل خریداری شد) مشکل گرما را حل کرد، Dropcam و canary  مشکلات امنیتی را حل کردند. برای مشتریانتان به جای ویتامین، دارو باشید (ویتامین برای اهداف مختلف در بدن کاربرد دارد، اما دارو ویژه یک درد ساخته می شود).

در ادامه بخوانید:  همگرایی اینترنت اشیاء با فناوری 5G

اشتباه ۷: ما سخت افزار را دست کم گرفتیم

ساخت یک استارآپ سخت است، ساخت یک استارتآپ سخت افزاری ده برابر آن سخت تر است.

Pebble با تمام موفقیت هایی که در کمپین تامین مالی خود در کیک استارتر، هنوز با مشکلات دست و پنجه نرم میکند.

ساخت یک نمونه راحت ترین قسمت ساخت یک سخت افزار است. چالش واقعی همراه با طراحی محصول، مهندسی تولید، ساخت صنعتی، توزیع و فروش/بازار آشکار می شود.

همچنین، حلقه های تایید اعتبار و گفتگو ی یک محصول سخت افزاری خیلی بیشتر از موارد نرم افزاری طول میکشد. بدست آوردن سرمایه گذار هم به همین نسبت سخت تر است. چون ریسک ذاتی استارتاپ های سخت افزاری بیشتر است.

مدیریت پول جاری بسیار سخت است چون شما مجبورید به توزیع کنندگانتان ماه ها قبل از این که از مشتریان پول بگیرید ، پول بدهید .

با در نظر داشتن همه ی اینها، ما تیم مناسب برای ساخت شرکت سخت افزاری نبودیم.

عبرت : اگر میخواهید شرکت سخت افزاری تاسیس کنید، درک کنید وارد چه چیزی میشوید و طبق Hن برنامه ریزی کنید. افراد با تجربه را به تیم خود بیاورید و یا به شتابدهنده ی سخت افزاری مثل HAXLR8R بروید .

امروز

در نهایت ما  سخت افزار و IoT را رها کردیم و تصمیم گرفتیم چیزی بسازیم که بتواند مشکلاتی که ما تجربه کردیم و به بازار آن شناخت داریم، را حل کند. از آنجایی که منطقه Gandhinagar استارتاپ های زیادی ندارد، وارد عمل شدن و اشتراک گذاری تجربیاتمان با دیگر کسانی که پیش قدم در تاسیس هستند، همیشه برایمان مشکل بزرگی بوده است. همچنین مجبور بودیم بلاگ های زیادی را دنبال کنیم، فقط برای اینکه بتوانیم در زمینه ی مباحث قبل از تاسیس اطلاعات کسب کنیم.

ما تصمیم گرفتیم فانداماین را برای حل این مشکل بسازیم.

فانداماین، تجمعی از متخصصان است که کشف کنند چه متخصصانی در حرفه ی آنها مطالعه و بحث میکنند. فانداماین، اجتماعاتی در زمینه قبل از تاسیس، مدیریت محصول، توسعه ی اندروید و IoT دارد.

منبع: your story


IOTCUPfooter

پاسخ دهید